MERCU TANDA NEGERI TERENGGANU (PENYU BULATAN LADANG)



KISOH MERCU TANDA NEGERI TERENGGANU (PENYU BULATAN LADANG)

Dulu rama orang tranung tertanya-tanya bakpe replika penyu kat Bulatan Ladang dibuang pada tahun 2000..Dan kalu patung tu haram, bakpe dok buang prabih patung sotong kat Marang hor?
Ni dia ulasan dari UAI kat forum DigitalMukmin..


HUKUM PATUNG DI TEPI JALAN.

Patung Yg Lengkap

Jika lengkap seperti patung penyu tersebut maka hukumnya adalah haram tanpa khilaf kerana tidak ada sebarang maslahat kepada orang ramai.Tetapi jika ada maslahat seperti patung polis terafik maka hukumnya tidak diharamkan kerana memberi peringatn kepada pemandu atau seumpamanya.


Patung Tidak Lengkap

Jika patung yg tidak lengkap seperti patung sotong di Marang itu maka berlaku khilaf dikalangan ulamak. Jumhur ulamak berkata hukumnya tetap haram dan kerajaan Pas pada masa itu cenderong kepada pendapat ini.

Sebahagian yg lain pula hanya menghukumnya dengan makruh jika tidak bertujuan dihormati. Jika tujuan dihurmati seperti tugu negara maka hukumnya haram tanpa khilaf.

Kenapa Patung penyu Di Buang Tetapi Tidak Patung Sotong?

Setelah berkuasa, kerajaan Pas mula melaksanakan hukum2 Islam dengan cara berperingkat2. Patung penyu dibuang dahulu memandangkan haramnya tanpa khilaf dikalangan ulamak dan menantikan masa yg sesuai utk membuang patung sotong yg mudharatnya lebih kecil berbnding patung penyu.

Setelah dibuang patung penyu, pihak pembangkang mula memainkan isu dan hasilnya terjadi kegemparan dikalangan rakyat sehinga saban hari isu penyu ini dimainkan di surat2 khabar dan media masa.

Kerajaan Pas mengambil langkah menangguhkan dulu pembuangan patung sotong berikut terjadinya fitnah yg berbagai2 sehingga rakyat ketika itu terbahagi dua. Pihak pembangkang yang kasih kepada patung dan rakyat yang jahil mempertahankan patung penyu, manakala para ulamak dan rakyat yang kasih kepada Islam tetap mempertahankan tindakan kerajaan negeri.

Penangguhan ini berlarutan sehingga beberapa lama dengan isu2 yg tidak pernah reda sehingga tumbangnya kerajaan Pas dan hasrat tersebut tertangguh sampai ke hari ini.

Jadi pendekatan Tuan Guru Menteri Besar merobohkan terlebih dahulu suatu yang haram (penyu) dengan tanpa khilaf dan mengambil masa utuk merobohkan yang ada khilaf antara haram dengan makruh demi mengelakkan huruhara dikalangan rakyat adalah tepat.
0 Komentar untuk "MERCU TANDA NEGERI TERENGGANU (PENYU BULATAN LADANG)"

Back To Top